Bağlantısı olan makaleyi okuyup aşağıdaki sorulardan isminizin karşısında yer alan soruyu yorum kısmına tıklayarak cevapyınız. Anonim (Adsız) olarak yorumlarınızda mutlaka metnin sonuna Adınızı Soyadınızı Yazınız.
DEĞERLENDİRME KRİTERLERİ:
Soruları zamanında cevaplama (%20)
Kavramların tanımlanması (%40)
Örneklerin özgünlüğü (%40)
http://home.anadolu.edu.tr/~naksu/TZY1.pdf
Yaşar Kepti: 1.Soru, 11. Soru ve 19. Soru
Selin Yüksel: 2. Soru, 12. Soru ve 19. Soru
Emel Çeşme Başı 3.Soru, 13. Soru ve 19. Soru
Erdem Kormaz 4.Soru, 14. Soru ve 19. Soru
Berna Gül Birlik 5.Soru 15. Soru ve 19. Soru
Burak Çaylak 6.Soru, 16. Soru ve 19. Soru
Suat Çil 7.Soru , 17. Soru ve 19. Soru
Nurettin Dinler 8.Soru, 18. Soru ve 19. Soru
Elvin Raziyev 9.Soru, 11. Soru ve 19. Soru
Ghayratjon Ibragımov 10.Soru, 3. Soru ve 19. Soru
1. Basit tedarik zincirini ve karmaşık tedarik zinciri kavramlarını tanımlayarak birer örnek veriniz.
2. Tedarik zinciri süreçlerinin adımları nelerdir? Gelecekte iş başvurunuzda üniversite mezunu olarak başvurduğunuz bir işletmede ürün veya hizmetlere nasıl bir değer katmayı planladığınız sorulduğunda nasıl yanıt verirsiniz?
3. Toplam tedarik zinciri maliyetlerinin kalemleri nelerdir? Stok taşıma maliyetlerini azaltmada işletmelere hangi yöntemleri uygulamasını önerirsiniz?
4. Tedarik zinciri planlama düzeyleri nelerdir? Gelecekte çalışmayı planladığınız iş yerinde hangi düzeyde karar verici olarak çalışmak istersiniz?
5. Tedarik zinciri nasıl modellenir? Kullandığınız cep telefonunun hangi parçalarının hangi ülkelerde yapıldığını ve Türkiye’ye nasıl geldiğini araştırınız.
6. Planlama düzeyi ile tedarik zincirinin özellikleri arasındaki ilişkiyi kısaca açıklayınız. Sizce bir havayolu operasyon planı hangi detay seviyesindedir?
7. Çok aşamalı üretim tedarik zincir sisteminin maliyet tabanlı alt programları nelerdir? Tedarik zincirinde maliyet toplamı hangi politika ile en aza indirilebilir?
8. Tedarik zinciri yönetiminde order up to level yöntemi hangi durumlarda daha etkilidir?
9. Tedarik zinciri yönetiminde kırbaç etkisi teoremini tedarik ve talep arasındaki ilişkiyi dikkate alarak açıklayınız.
10. Araç Rotalama Problemi çözümlerindeki temel stratejiler nelerdir?
11. Bulanık mantık modellerinin temel felsefesi nedir? Tedarik zinciri yönetimi kapsamındaki 3 yöntemin isimleri nelerdir?
12. Tedarik zincirinde neden simülasyon tabanlı modellere ihtiyaç duyulmaktadır?
13. Tedarik zincirinde entegrasyon süreç adımları nelerdir birer cümle ile açıklayınız.
14. Tedarik zinciri performansını etkileyen stok planlama parametreleri nelerdir? DRP, ROP, ROI kavramlarını kısaca hipotezlere dayanarak açıklayınız.
15. Tedarik zinciri yönetiminde bütünleşme kavramını açıklayınız.
16. Son yıllarda tedarik zinciri yönetiminde Bilgi Teknolojilerine neden ağ dönemi denmektedir? Sizce internet tabanlı teknolojilerin sınıflandırmada rolü var mıdır?
17. Tedarik zinciri yönetiminde kullanılan Bilgi Teknolojileri yazılımları hangileridir?
18. ERP kavramını ve MRPI-MRPII ile ilişkisini kısaca açıklayınız.
19. Süper Fresh firmasında lojistik direktörü olarak aylık 7 bin dolar ile iş teklifi aldınız. Kabul eder misiniz?
a. Kabul etmezseniz sebeplerini yazınız?

b.
Kabul ederseniz. Göreviniz ilk üreticiden fabrikanıza tarımsal ürünleri soğuk zincir ile taşıyıp ve fabrikada işlenen ürünlerinizi son tüketici için anlaşmalı satış noktalarına soğuk zincir ile taşımaktır. Firma bölgeleri sizden önceki lojistik direktörü tarafından aşağıdaki gibi belirlenmiştir. Sizden yeni bir lojistik ağı kurmanız istenmektedir. Makalede yer alan tablo 1a ve tablo 1b modellerinden hangisini tercih ederdiniz. Neden? Bir lojistik yöneticisi olarak hangi bilgilere ihtiyaç duyarsınız?
Comments (23)
hocam 19. soruda a ve b şıkkı ayrı ayrı mı cevaplanacak
7. Cohen ve Lee, çok aşamalı bir üretim tedarik zinciri sisteminde her bir aşama için malzeme ihtiyaç
politikası oluşturmak üzere bir model geliştirmişlerdir. Her bir üretim aşaması için bir tane
stokastik alt model olmak üzere dört değişik maliyet tabanlı alt model kullanılmıştır. Malzeme
sipariş miktarlarını, yeniden sipariş aralıklarını, tüm tedarik zinciri tesisleri için tahmin edilen
cevaplama sürelerini ifade eden malzeme kontrolü; her bir ürün için üretim parti hacimlerini ve
tamamlama sürelerini belirleyen üretim kontrolü; her bir ürün için ekonomik sipariş miktarını
belirleyen nihai ürün stoku ve her bir dağıtım tesisi için stok sipariş politikalarını tanımlayan
dağıtım olmak üzere, amaç fonksiyonları minimum maliyet tabanında yapılandırılan dört alt model geliştirmiştir.
Tedarik zincirini üç kısımda düşünecek olursak; üretici,toptancı ve perakendeci. Bu üç kısmın toplam maliyetlerini hesaplayıp en aza indirgemek yerine, üstlendikleri maliyetleri daha geniş bir perspektife yayarak daha az maliyetle tedarik zincirini yürütebiliriz. Burada düşünmemiz gereken ana nokta ise toptancı olacaktır. Toptancılar stokları azaldığında, gereksinimi olan malları kısa sürede
üreticiden alıp, getirmek istemektedir. Bu nedenle üretici, toptancılar için depolamanın
bir kısmını üzerine almak zorundadır. Buradan hareketle üretici, toptancıların uzun
vadeli siparişlerini üretimiyle eş zamanlı duruma getirmek ve sonuçta daha az depolama
yapmak zorundadır. Böylece, üreticiler, daha fazla malı toptancılara taşımayacak aksine
toptancılar taşımayı kendi üzerine alacaktır. Toptancı, hangi ek maliyetlerden tasarruf edebileceğini hesaba katarak lojistik faaliyetleri yeniden düzenlemek için ekonomik bir karar verecektir.
17. *İşletmeler arası bilgi sistemleri
*Tek yönlü haberleşme sistemleri
*Elektronik veri değişimi sistemleri
*Ağ hizmetleri, Internet ve İç Ağlar(Intranetler)
* Kurumsal kaynak planlaması sistemleri
*Tedarik zinciri yönetimi sistemleri
*Yardımcı sistemler
-Barkotlar
-Radyo frekanslı tanımlama
19. A. Kabul etmem. Kimisi böyle bir iş teklifini görünce hemen ücretine bakarak karar verir. Ama ben öyle yapmazdım. Bunu yapmamamın birkaç sebebi var. Birinci ben ideallerimi, hedeflerimi ve arzularımı belirlemiş bir gencim. Gençliğimin verdiği para kazanma hırsı ve ne iş olursa olsun yaparım mantığından sıyrıldım. Kendine yurt dışında çalışmak gibi bir hedef seçen biri için bu işi seçmek demek benim hem kariyer anlamında hem de duygusal anlamda çöküntün tüye uğramak anlamı taşır. Vizyonunu sadece Türkiye içinde tutan bir firma ile çalışmak kariyer anlamında bana bir getirisinin olmayacağı kanaatindeyim.
1- Basit bir tedarik zinciri her bir tedarikçinin bağımlı olduğu ve bir veya birden fazla bileşenin sadece üst sıra tedarikçisi veya montaj tesisine sağlandığı tedarik zinciridir. Bu zincirde satıcılardan hammadde sağlanır, tek bir adımda tamamlanmış ürüne dönüştürülür, ardından dağıtım merkezlerine, ve son olarak da müşterilere taşınır. Örneğin; Eskişehir orgaize snayi bölgesinde sadece TAI’nın ihtiyacını karşılamaya yönelik uçak motorunun herhangi bir parçasını üretmesi. Karmaşık bir tedarik zincirin ise en azından bir tedarikçinin, bir veya daha fazla bileşeni iki veya daha fazla üst sıradaki tedarikçilere veya montaj tesislerine sağladığı tedarik zinciridir. Örneğin; mobilya üretimi için gerekli olan sunta tedarikçisinin birden fazla fabrika için sunta üretmesi.
11- Bulanık Küme Teorisi, belirlilik adına yapılan varsayımlarla fazlaca basitleştirilen ve sanal bir ortamda yaşatılan modellerin geliştirilmesi, böylece gerçek dünyanın karmaşık sistemlerinin çözümlenmesi için ortaya atılmıştır Bulanık modellerde, kesin olmayan bilginin sayısal gösterimi olan bulanık sayıların kullanılması ile klasik/kesin modellerden hayli farklı yaklaşımlar geliştirilmiştir. Bazı durumlarda, amaç fonksiyonu en büyükleme veya en küçükleme yerine, “maliyetin önemli ölçüde düşürülmesi” gibi belirsiz bir hedef olabilmektedir. Bazen de, teknoloji matrisinin elemanları veya sağ taraf sabitleri, “tat, koku, ağrı" gibi kesin tanımlanamayan duyumları yada nitel özellikleri yansıttıkları için doğal yapıları gereği bulanık bir karakter taşıyabilmektedir.
Tedarik zinciri kapsamındaki yöntemler
• Bulanık küme yöntemi
• Bulanık topsis yöntemi
• Bulnık AHS yöntemi
19- Süper Fresh dondurulmuş sebze ve meyvelerin vb. gıda ürünlerinin üretimini yapan ve kendine göre sektörde iyi bir marka ypmış bir firmadır. Bu firma için lojistik olmaz sa olmaz denecek kadar önemlidir. Bür ürün dalından koparıldıktan sonraki 8 veya 12 saat içinde paketlenmesi ve dondurulması gerekmektedir.
Günümüzde dondurulmuş sebze ve meyvelere geçmişe nazran talep artmıştır ve gelecekte de artark devam edecektir. Bu nedenle bu firmada ve bu sektördeki gelşimden dolayı iş teklifini kabul ederim.
Yaşar KEPTİ
3.1 Toplam tedarik zinciri maliyetlerinin kalemleri nelerdir?
İnsan gücü,
Araç finansmanı,
Sigorta,
Ulaştırma,
Yükleme Boşaltma,
Harcanan Enerji,
Tedarik ve Satınalma,
Ulaştırma,
Depolama,
Stok yönetimi,
Sipariş işleme,
Paketleme ve Ambalajlama,
Geri dönüşüm ve iade,
Müşteri hizmetleri,
İletişim ve bilgi akışı(bilgi sistemleri) maliyetleri.
3.2 Stok taşıma maliyetlerini azaltmada işletmelere hangi yöntemleri uygulamasını önerirsiniz?
Bilgi sitemlerin kullanımı;Verilerin geleneksel olarak toplanma, depolanma ve kullanılma yollarıyla ilgili olmayan stratejik bilgilere büyük bir ihtiyaç duyulmaktadır. Ayrıca tutarlı bilgilerin işletmeler arasında taşınması için de daha iyi yollar bulunmalıdır. Bu iletişim bir veya ikiden fazla işletme arasında gerçekleşmelidir. Sistemlerin dahili prosesler ile elektronik ticaret imkanları desteklemesi ve bilgilerin gerçek zamanlı olarak paylaşılmasına olanak vermesi gereklidir. iyi bir bilgi sistemlerini işlemlerine entegre olarak kullanılması, bu bilgi sistemlerine örnek ERP modelleri.
Stok Taşıma Metotların kullanımı;
Şebeke Tasarım Metotları
Bu metotlar üretim, stoklama ve kaynak merkezlerinin yerleşimi ile bunlardan geçen ürünlerin güzergahlarını belirler. Bu metotlar genellikle büyük ölçeklidir ve tedarik zincirinin başlangıcında kullanılır.
Kaba Tahmin Metotları
Bu modeller tedarik zinciri ile ilgili olanların büyük kısmını temsil eder ve tipik olarak daha çok operasyonel veya taktik kararları ile ilgilidir. İlk ortaya çıkışları, birkaç seviye veya kademenin göz önüne alınarak envanter kontrol politikalarının gelişmesiyle gerçekleşmiştir.
Ekonomik araçlar;
Günümüz taşımacılığın yakıta daha fazla ihtiyaç duyulduğu zamanda yakıt tasarrufu yapacak olan araçların kullanımı gerekir, gerçi bu araçların alış maliyeti yüksek olabilir.
Entegre taşımacılık yapmak;
Zaman, yer ve değişik araçlardan yararlanmak için tüm taşımacılık modlarını birbiri ile etkileşim içinde kullanmak (kara-deniz-demiryolu- kara-hava-kara gibi).
Ghayratjon IBRAGIMOV
10. Araç Rotalama Problemi çözümlerindeki temel stratejiler nelerdir?
Literatürde Araç Rotalama Problemi (ARP) olarak ta bilinen iki aşamalı bu problemin amacı her bir perakende mağazasının talebini aynı anda karşılayan bir teslim rotası seti bulmak ve toplam taşıma maliyetlerini enazlamaktır. Ancak, talepteki dalgalanmanın, her hangi bir gün için hesaplanan ve maliyeti enazlayan rotaları, bir başka gün için geçersiz hale getirdiği ve bu nedenle teslim açıklarıyla başa çıkan dağıtım stratejileri aramak gerektiği belirtilmiştir. Ele alınan stratejilerden ilki, ARP’yi günlük olarak çözmeyi ve her gün için minimum maliyetleri veren rotaların bulunmasını içeren rota yeniden eniyilemesi (route reoptimization) stratejisi, diğeri de dalgalanmaları göz ardı etme (do-nothing) stratejisidir. Çalışmada, iki strateji arasında yapılan karşılaştırmalar ile talep-tepkili stratejinin (demand-responsive strategy), başka bir deyişle yeniden eniyileme seçeneğinin kabulü veya reddi için bilgi maliyet eşikleri belirlenmeye çalışılmıştır.
19. Süper Fresh firmasında lojistik direktörü olarak aylık 7 bin dolar ile iş teklifi aldınız. Kabul eder misiniz?
Üniversiteden yeni mezun olmuş kişi olarak Süper Fresh firmasında lojistik direktörü olarak aylık 7000$ maaş teklifini kabul ederim. İşletmede yeni lojistik direktörü olarak ERP (Kurumsal Kaynak Planlaması) modelini kurmaya düşünüyorum. Bu modeli işletmeye uygulamak maliyeti yüksek olabilir, ama uzun vadede çok tasarruf sağlayacak ve karlılık getirecek modeldir. ERP iş süreçleri açısından kurumsal uygulama bütünleşmesi bilginin ve iş süreçlerinin işletmedeki bilgi sistemleri aracılığıyla sınırsız olarak paylaşımını, hem işletme içi hem de işletme dışı bilgi akışını yürütmek amacıyla kullanılmakta ve tasarlanmakta, İş süreçleri üzerinde odaklanarak süreçlerdeki bilgi akışını bütünleştirmek için kullanılan ve modüllerden oluşan yazılımlar bütünü olarak tanımlanmaktadır. Bu modelin modüllerini tek tek uygulamaya personeli eğiterek girdirmek lazım. Haritada göründüğü gibi 7 bölgede faaliyet göstermekteyiz, bunun için her bölgenin bir biri ele etkileşimini ve istenilen doğru ürünün, doğru şartlarda, doğru miktarda, doğru yerde, doğru zamanda, doğru maliyetle, doğru müşteri için kullanılabilirliğinin sağlanmak gerekir, bunu da bilgi sistemi modeli (ERP) ile yapacağız. Örneğin; müşteriden alınan sipariş doğrultusunda bizim stoklarımızda yeteri ürün var mi, ve biteceği zaman direk üreticiye otomatik talimat ile sipariş verme uygulamaları yapabiliriz, bu da bizim JIT( Just-In-Time) stoksuz, stok maliyetlerimi düşürerek çalışmamızı sağlar.
Bir lojistik yönetici olarak şu bilgilere gerek duymaktayım;
• ERP modelinin hangi bilgi sistemi şirketinden ne kadara mal edeceğiz,
• Bu modeli uygulaması yürütecek işlemlerin birleşimini (personelin bilgi sistemlerine uyumu) nasıl sağlayacağız,
• Hangi bölgelerde ne tür üretim, taşımacılık, müşteri istek ve ihtiyaçları ve ne kadar personel çalışıyor,
• Ürünü istenilen bölgeye nasıl hızlı, zamanında, doğru şartlarda ürünü temin edebiliriz, bunlar kara-demiryolu-denizyolu-havayolu etkileşimi,
• Hangi tarımsal ürünleri nereden daha ekonomik şartlarda temin edebilir,
• ERP modelini kullanarak müşterilerin siparişlerini zamanında alarak istedikleri zaman ürünü nasıl ekonomik tedarik edebilir,
• İşletmelerimizin maliyetleri nelerdir ve nasıl maliyetlerimizi azaltabiliriz (sigorta, araç gerek vb.)
Ghayratjon IBRAGIMOV
Arkadaşlar 19. sorudaki şıklardan sadece bir tanesini seçebilirsiniz.
Savaş S. ATEŞ
5-Bir tedarik zinciri ağı oluşturulurken, hammadde sağlayıcılardan müşterilere kadar, tedarik zinciri ağını oluşturan tüm birimlerin özelliklerini dikkate alan bir model geliştirilmelidir. Bu özelliklerin ağ yöneticisi tarafından en iyi şekilde tespiti, güçlü ve zayıf yönlerin ortaya konması tedarik zinciri modellemesindeki başarıyı doğrudan etkileyecektir. Dolayısıyla, modelleme sürecinin ilk aşaması tedarik zincirinin bileşenlerini fonksiyonlarına, zincire olan kritik katkı derecelerine göre sınıflandırmak olmalıdır. Bu şekildeki bir sınıflandırma, modelin çözülebilir olması için gerekli olabilecek varsayımların belirlenmesi ve basitleştirme sürecinde karar vericinin işini kolaylaştıracaktır
Tedarik zincirinin modellemesinde bir sonraki aşama amaçların belirlenmesidir. Bu
aşamada model kurucunun, müşteri odaklılık, tedarikçi sayısında indirgeme veya dikey
entegrasyon gibi işletmeye has öncelikleri ve stratejik yönelimleri bilmesi gerekmektedir.
Amaçlar, açılacak fabrika, dağıtım merkezi sayısı, yeri, hizmet vereceği bölgeler gibi karar
değişkenlerinin bir fonksiyonu şeklinde tanımlanacaktır. Ayrıca, tedarik zincirini oluşturan
bileşenlerin kapasiteleri (hammadde, işgücü, sermaye, teknik alt yapı, vb.), talep durumları,
teslimat süreleri gibi sınırlı kaynakların kullanımını belirleyen kısıtlar da doğru bir şekilde
tanımlanmalıdır.
Dolayısıyla, modelleme sürecinde inceleme ve araştırma aşamalarının sonunda karar
probleminin üç temel elemanının neler olduğu ortaya çıkar. Bunlar, karar değişkenlerinin
tanımlanması, çalışmanın amacı (hedefi) ve sistemin kısıtlarının belirlenmesidir. Bu bileşenlerin doğru bir şekilde tespiti modelin geçerliliğini doğrudan etkileyecektir.
Kullandığım cep telefonunun parçalarının hepsi Çin de üretiliyor. Bu parçalar Türkiye’ye getirilirken bir takım tedarikçi firmalar işin içine giriyor. Bu firmalar faaliyetlerini ürünü en sağlam, hızlı, güvenli, olabilecek en yüksek karı sağlayacak şekilde, kaliteli bir şekilde gerçekleştirilmek zorundadır. Bunun içinde birçok yol ve yöntem bulunur.(kara,hava,deniz vs..)
berna gül birlik
15-
Tedarik zincir yönetimi, hammaddenin sisteme girip son kullanmaya teslim edilmesine kadar gerçekleşen zincirdeki hem yukarı (girdi sağlayanlar)hem aşağı (dağıtım ve pazarlama sonrası hizmetler) tüm malzeme ve bilgi akışlarının kontrol ve koordinasyonunu kapsayan bir faaliyettir.
Günümüz rekabetçi küresel pazarlarında tedarik zincirlerini göz ardı ederek başarıya
erişmek mümkün gözükmemektedir. Bu nedenle, başarıyı yakalayabilmek için tedarik ve satın almadan tasarıma, imalat ve stoktan dağıtıma kadar tüm sistemi bütünleşik şekilde yönetmek gerekir.
Bütünleşik bir tedarik zinciri yönetiminde önemli nokta bir bütün olmaktır.Bu zincirdeki her bir halka bir önceki halkanın müşterisi, bir sonraki halkanın tedarikçisi durumundadır.
Bir tedarik zinciri, ham madde ve parçaları temin etmek; bu hammadde ve parçaları nihai
ürüne dönüştürmek; bu ürünlere değer katmak; ürünleri perakendecilere veya müşterilere
dağıtmak ve pazarlamak; çeşitli iş birimleri (tedarikçiler, imalatçılar, dağıtıcılar, üçüncü parti
lojistik sağlayıcılar ve perakendeciler gibi) arasındaki bilgi alışverişini kolaylaştırmak amacıyla bir dizi birbiriyle ilişkili iş sürecinin senkronize edilmesini sağlayan bütünleşik bir sistem olarak tanımlanabilir.
Bir örnek verelim; Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde görülen ve pazarı bir satıcı pazarı
haline getirerek üreticileri hakim pozisyona yerleştiren dalgalı ve anormal büyüme
hızları/oranları, haksız rekabete yol açan kayıt dışı ekonomi, rekabetçi bir tedarik zinciri alt
yapısının bulunmaması, işbirliğine ve güven ortamına uzak yerel ticaret kültürü ve bu güvensizlik ortamında kurumsal ortaklar arasında bilgi paylaşımının olmayışı, tedarik zinciri bütünleşmesini engellemekte ve dağıtım ağlarının gelişmesini yavaşlatmaktadır.
Burada, bütünleşme, şirket evliliklerini veya diğer organizasyonların mülkiyetinin paylaşımını zorunlu kılmaz. Tüm tedarik zinciri sürecinin başarılı bütünleşmesi, ağırlıklı olarak, tedarik zincirindeki halkalar arasındaki kusursuz ve zamanında bilgi paylaşımına bağlıdır .
BERNA GÜL BİRLİK
15-
Tedarik zincir yönetimi, hammaddenin sisteme girip son kullanmaya teslim edilmesine kadar gerçekleşen zincirdeki hem yukarı (girdi sağlayanlar)hem aşağı (dağıtım ve pazarlama sonrası hizmetler) tüm malzeme ve bilgi akışlarının kontrol ve koordinasyonunu kapsayan bir faaliyettir.
Günümüz rekabetçi küresel pazarlarında tedarik zincirlerini göz ardı ederek başarıya
erişmek mümkün gözükmemektedir. Bu nedenle, başarıyı yakalayabilmek için tedarik ve satın almadan tasarıma, imalat ve stoktan dağıtıma kadar tüm sistemi bütünleşik şekilde yönetmek gerekir.
Bütünleşik bir tedarik zinciri yönetiminde önemli nokta bir bütün olmaktır.Bu zincirdeki her bir halka bir önceki halkanın müşterisi, bir sonraki halkanın tedarikçisi durumundadır.
Bir tedarik zinciri, ham madde ve parçaları temin etmek; bu hammadde ve parçaları nihai
ürüne dönüştürmek; bu ürünlere değer katmak; ürünleri perakendecilere veya müşterilere
dağıtmak ve pazarlamak; çeşitli iş birimleri (tedarikçiler, imalatçılar, dağıtıcılar, üçüncü parti
lojistik sağlayıcılar ve perakendeciler gibi) arasındaki bilgi alışverişini kolaylaştırmak amacıyla bir dizi birbiriyle ilişkili iş sürecinin senkronize edilmesini sağlayan bütünleşik bir sistem olarak tanımlanabilir.
Bir örnek verelim; Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde görülen ve pazarı bir satıcı pazarı
haline getirerek üreticileri hakim pozisyona yerleştiren dalgalı ve anormal büyüme
hızları/oranları, haksız rekabete yol açan kayıt dışı ekonomi, rekabetçi bir tedarik zinciri alt
yapısının bulunmaması, işbirliğine ve güven ortamına uzak yerel ticaret kültürü ve bu güvensizlik ortamında kurumsal ortaklar arasında bilgi paylaşımının olmayışı, tedarik zinciri bütünleşmesini engellemekte ve dağıtım ağlarının gelişmesini yavaşlatmaktadır.
Burada, bütünleşme, şirket evliliklerini veya diğer organizasyonların mülkiyetinin paylaşımını zorunlu kılmaz. Tüm tedarik zinciri sürecinin başarılı bütünleşmesi, ağırlıklı olarak, tedarik zincirindeki halkalar arasındaki kusursuz ve zamanında bilgi paylaşımına bağlıdır .
19- Benim model seçimim deterministik modelden yanadır. Tedarik zincirimde belirli bir kapasiteye sahip potansiyel tesislerin kurulmasının sabit maliyeti ile müşteri talebinin tesislerden taşınma maliyeti toplamının anazlanacak tesislerin ve dağıtım ağının en uygun tasarımını elde etmeye çalışmaktayım. Bu durumu destekleyen model ise, deterministik modellerden karma tamsayılı doğrusal olmayan bir matematiksel programlama dır.modelin amacı benim amaçlarımla eşleşmektedir. Bu model, ekonomik sipariş miktarı tekniğine dayalı olarak global bir tedarik zinciri planı geliştirmek, bu kapsamda malzeme ihtiyaçlarını ve tüm ürünler için atamaları belirlemek ve aynı zamanda vergi sonrası karları ençoklamak amacındadır.
Lojistik yöneticisi olarak ihtiyaç duyduğum bilgiler ise;
Yer: Fabrika, depo veya tedarik kaynaklarının nerede olacağı,
Yerleşim: Hangi fabrikadan yada toptancıdan hangi müşteriye hizmet vereceğim,
Şebeke/ağ yapısı: Üretim ve dağıtım kaynaklarının tam zamanın da kullanılması,
Tesis ve Techizat sayısı: Müşteri ihtiyaçları için kaç adet fabrika veya depo konsolidasyon noktası olması gerektiği,
Aşama katman sayısı: Tedarik zincirinde yer alan aşamaların sayılarının belirlenmesi,
Hizmet sıklığı: Müşterilere veya tedarikçilere hizmet veren araçların izlediği rotanın belirlenmesi,
Miktar: Zincirdeki her düğümde satın alma-üretim-nakil miktarının belirlenmesi,
Stok seviyesi: Zincirdeki her düğümde bulunması gereken stok miktarının belirlenmesi
İşgücü miktarı: Zincirde iş yükü olan kişilerin sayısının ve niteliğinin belirlenmesi,
Dış kaynak kapsamı: Uzun dönemli ve kaynak kısıtlı zamanlarda dış kaynak olarak nerelerden faydalanabileceğimin belirlenmesi.
BERNA GÜL BİRLİK-33475787824
2-tedarik zinciri süreci
*hammadde ve parça temin etmek,
*bu hammadde ve parçaları nihai ürüne dönüştürmek,
*bu ürünlere değer katmak,
*ürünleri perakendecilere veya müşterilere dağıtmak ve pazarlamak,
*çeşitli iş birimleri (tedarikçiler,imalatçılar,üçüncü parti lojistik sağlayıcılar ve perakendeciler gibi) arasındaki bilgi alışverişini kolaylaştırmak amacıyla birbiriyle ilişkili iş sürecinin senkronize edilmesini sağlayan, bütünleşik bir sistem.
Değer katmayla ilgili bir soru sorulduğunda; zaten bilinçli olarak o işletmeye başvurmuşumdur ve daha önceden mal ve hizmetlerini, hangi sektörde hangi müşteri kitlesine hizmet veriyor ,işletmenin zayıf ve kuvvetli yönlerini biliyorumdur, ön çalışma yapmış olurum, zayıf yönlerini geliştirmek için değer katmaya yönelik bir cevap veririm.
19. a.öncelikle böyle bir iş teklifi gelirse kabul etmem çünkü üniversiteler her ne kadar eğitim sistemleri gelişmiş yerler olsa da uygulamalı eğitim olmadığı, tecrübe kazanımı olmadığı için yeni mezun olan birinin hemen işin başına lojistik direktörü olarak geçmesini doğru bulmuyorum.
b.Hammadde sağlayıcılarından müşterilere kadar tedarik zinciri ağını oluşturan tüm birimlerin özellikleri dikkate alan bir model geliştirilmelidir.Çünkü bu özelliklerin en iyi şekilde tespiti, güçlü ve zayıf yönlerinin ortaya konması , amaçların belirlenmesi modellemedeki başarıyı etkileyecektir.Ve vermiş olduğunuz örnekte problemin neden oluştuğu bilinmediği, ağ hakkında eksik bilgi oldugu için sağlıklı bir modelleme tespit etmek zordur. Fakat zaten yeni ünversite mezunu bir lojistik direktörü olarak simülasyon tabanlı bir model kullanırdım ki yaptığım hatalar en azından işletmeye maliyet yaratmasın, önceden tespit edebilelim, hata payının var olabildiği bir model çünkü.İhtiyaç duyabileceğim bilgiler ise,
* Strateji(maliyet minimizasyonu, katma değer, kontrol/uyarlanabilirlik)
* Yapı(fonksiyonel ve organizasyonlar arası bütünleşme)
* Kapasite(lojistik ağının tasarımı,ağın stok seviyeleri,kanal sistemi yapısı vb.)
* Hareket(malzeme hareketi,bilgi akışı,mal akışları)
* İnsan
* Finansal öğeler(sermaye altyapısı,pazar hareketleri)
* Fiziksel olanaklar 'dır.
selin YÜKSEL
12-Lojistik sistemlerin doğası gereği dinamizm ve rassal faktörlerin çokluğu gereği kullanımı gün geçtikçe artmaktadır.Gerçek durumların çoğunda sistemin matematiksel gösterimi hala beklenenin cok uzagındadır.Matematiksel gösterim bir modele uygun formülize edildiğinde bile, çok karmaşık algoritmalarla uğraşmak zorunda kalınıyor.Böyle karmaşık sistemlerin
modellenmesinde kullanılacak en uygun yaklaşımlardandır.Merkezi dağıtım sistemi, cross-docking gibi alternatif dağıtım stratejilerinin testinde simülasyon tercih edilir ve matematiksel yöntemler ile tespiti imkansız olan “riskpooling” gibi olgular simülasyonda rahatlıkla gözlenebilir.Depo ve dağıtım ağı merkezi tasarımında ise depo ekipmanlarının seçimi, kapasitelerinin tespiti ve bu malzeme elleçleme sistemlerinin entegrasyonu için,
istenilen hizmet düzeyini tutturmak için doğru stok stratejisinin tespiti sonrasında ise hangi stok politikasına karar verileceği simülasyon ile test edilebilir. Mesela bir dağıtım ağı için stok stratejisi mi daha iyi sonuç verir yoksa “echelon” stok stratejisi mi? Bu iki alternatifin hizmet düzeyinde ve maliyetlere etkisi tespit edilebilir.Hangi stok politikası,stoklar hangi düzeye düştüğünde ne kadar sipariş vereceğim sorusu,simülasyonun uygulama alanıdır.Araç rotalamada simülasyon tabanlı sistemler uygulamada daha iyi sonuçlar vermektedir.Bu gibi durumlarda kararların etkinliğini artırmak, karar alternatiflerinin sonucunu görerek olası yanlış kararların alınmasını önlemek için simülasyon kullanılır.
Doğru seçim yapmak:Simülasyon ile planlanan değişiklikler ve kararlar hiç bir yatırım yapılmaksızın test edilebilir.Kararların değişimi çok pahalıya patlar.Simülasyonun konsept aşamasında kullanımı ile ilerde çıkabilecek problemler ve tasarım alternatifleri önceden öngörülerek sağlıklı bir konseptin ortaya konmasını sağlanır.
Zamanı sıkıştırmak: Simülasyon ile haftalar aylar sürecek bir süreç 5-6 dakikada simüle edilebilir.
Olası imkanların ortaya çıkarılması: Simülasyonun en önemli avantajı sistemin modeli kurulduktan sonra yeni prosedürlerin, politikaların model üzerinde denenebilmesidir. Bunu yaparken gerçek sistem üzerinde bir deneyin yapılmayacak olması, olası yıkıcı ve bozucu etkileri ortadan kaldıracaktır. Böylelikle yeni imkanlar keşfedilebilir.
Planları Görselleştirmek: Simülasyon ile planlanan değişiklikler anime edilebilir. Sistemin çalışıp çalışmadığı animasyondan da görülebilir.
Değişime hazırlanmak:Sistemin modeli olası değişim alternatiflarine karşı what-if analizleri ile test edilebilir ve modelin ürettiği sonuçlardan yola çıkarak gerçek sistem için değişime hazırlık yapılabilir. Mesela eğer talep %10 artarsa ağ bu talebi kaldırabilir mi?
Takım eğitmek: Simülasyon eğitimde kullanılabilir bu yolla kullanıcı gerçek sistem üzerinde değil de model üzerinde hatalar yapar ve hatalarından tecrübe kazanır, ki bu durum eğitim sürecinin daha verimli olmasını sağlar.
Akıllıca bir yatırımdır:Ortalama olarak bir sistemin tasarımında yapılacak değişikliklerin maliyeti simülasyon çalışmasının maliyetinden 100 kat daha pahalıdır. Sonuç olarak mantıklı bir modeldir ve saydığımız nedenlerden dolayı simülasyon tabanlı modellerin kullanımına ihtiyaç duyulmaktadır.
selin YÜKSEL
Emel ÇEŞMEBAŞI
3. Toplam tedarik zinciri maliyetlerinin kalemleri nelerdir? Stok
taşıma maliyetlerini azaltmada işletmelere hangi yöntemleri
uygulamasını önerirsiniz?
gelen lojistik maliyetleri
tesis yatırım maliyetleri
doğrudan ve dolaylı imalat maliyetleri
doğrudan ve dolaylı dağıtım merkezi maliyetleri
stok taşıma maliyetleri
tesisler arası taşıma maliyetleri
giden lojistik maliyetleri
Doğru malların, doğru miktarda, doğru yerde, doğru zamanda olmasını
sağlamalarını, dağıtım merkezlerinin sayısı, yerleri ve hangi
müşterilere hizmet vereceklerini belirlemelerini, taşıma yöntemlerinin
seçimini iyi yapmalarını ve depo ile taşıma maliyeti arasında en iyi
dengeyi bulmalarını öneririm.
13. Tedarik zincirinde entegrasyon süreç adımları nelerdir birer cümle
ile açıklayınız.
Adım 1 : Ağ Eniyileme
Adım 2 : Ağ Simülasyonu
Adım 3 : Analiz ve Karar Politikası
Adım 4 : Dayanıklılık için tasarım
Adım 1: Ağ Eniyileme. Bu adımın amacı; etkin, mevcut talep ve yönetim
kısıtlarını karşılayan
minimum maliyetli TZ ağını elde etmektir.
Adım 2 : Ağ Simülasyonu. Birinci adım "enuygun" tedarik zincir
yapısını oluştururken, ağın
zaman içinde gerçekten nasıl davranacağının analizi simülasyon ile yapılır.
Adım 3 : Analiz ve Karar Politikası. Politika eniyileme, daha iyi bir
tedarik zinciri tasarımı ve
uygulanan politikaların geliştirilmesidir.
Adım 4 : Dayanıklılık için tasarım. Bu adımın amacı, seçilen son
tedarik zinciri ağ yapısının ve
politikalarının bir çok farklı durum altında iyi çalışacağından emin olmaktır.
19B
BT tabanlı modelleri tercih ederim. Daha esnek hareket imkanı
sunabilmesi, stokların anlık onlarak incelenebilmesi ve talebe göre
stokların yönlendrilebilmesi yönünden bu tür operayonlara en uygun
model olduğunu düşünmekteyim.
Aşagıdaki maddelerde belirtilen başlıklar hakkında ayrıntılı teknik
veriler gerekmektedir.
* Üretim için ihtiyaç duyulan ürünlerin temin edileceği üreticiler,
konumları, üretim bilgileri ve ürünlerin özellikleri.
* Fabrikaların konumnları, üretim için ihtiyaç duyulan ürünler ve
miktarları, üretim haçmi ve ürünlerin özellikleri.
* Mevcut dağıtım merkezlerinin konumları, teknik özellikleri.
* Perakendecilerin konumları, talep edilen ürünler ve miktarları.
* Müşteriler, talep edilen ürün çeşitleri ve miktarları hakkında tahminler.
* Anaşmalı şirketler ve bu şirketlerin olanakları.
* Depoların konumları, kapasiteleri, teknik olanakları.
* Kullanılacak taşıma araçları, konumları ve teknik bilgileri ayrıca
taşımakta olduğu ürün bulunmakta ise ürün hakkında miktarı, türü,
durumu gibi bilgiler.
* Mevcut personel hakkında hazırlanmış teknik raporlar.
EMEL ÇEŞMEBAŞI
SORU 4. Tedarik zinciri planlama düzeyleri nelerdir? Gelecekte çalışmayı planladığınız iş yerinde hangi düzeyde karar verici olarak çalışmak istersiniz?
CEVAP: Tedarik zincirinin planlanması, planlama ufkuna bağlı olarak üç planlama düzeyine ayrılabilir:
• Stratejik
• Taktik
• Operasyonel
Stratejik düzey göreceli olarak uzun zaman dönemlerini dikkate alır ve yaklaşık ve bütünleştirilmiş veriye ihtiyaç duyar. Operasyonel düzey kısa-dönem kararlarını içerir, sıklıkla bir saat veya günden daha azdır ve işlemsel veri gerektirir. Taktik düzey, zaman ufkuna ve ihtiyaç duyulan verinin miktarı ve kesinliğine göre bu iki sınırın arasına düşer. Bir bütün olarak tedarik zincirinin eniyilemesi, stratejik düzeyde yer alır.
Gelecekte prestijli, büyük bir şirkette üst düzey yönetimde stratejik düzeyde karar verici olarak çalışmak istiyorum. Bunu başarabilmek isabetli stratejik kararlar verebilmek başarılı bir stratejik lider olabilmeyi gerektirmektedir. Stratejik liderlik; geleceği öngörerek şekillendirebilmek, bunun için gerekli stratejik yönetim anlayışını oluşturabilmek ve bu doğrultuda diğer yönetici ve çalışanları yetkilendirerek, onları kuruluş vizyonu doğrultusunda yenilikçi ve yaratıcı hedeflere yönlendirerek, karmaşık küresel rekabet ortamında, gerektiğinde hızla stratejik değişimi sağlayabilmektir.
ERDEM KORKMAZ
SORU 14. Tedarik zinciri performansını etkileyen stok planlama parametreleri nelerdir? DRP, ROP, ROI kavramlarını kısaca hipotezlere dayanarak açıklayınız.
CAVAP: Tedarik zinciri performansını etkileyen stok planlama parametreleri şunlardır:
• SF = Satış Fiyatı
• BSD = Birim Stok Değeri
• STO = Stok Taşıma Oranı
• SSM = Satınalma Sipariş Maliyeti
• HM = Hazırlık Maliyeti
• AF = Azlık Faktörü
DRP, ROP, ROI kavramlarını kısaca hipotezlere dayanarak açıklanması
ROP: Reorder Point (Yeniden Sipariş verme Noktası):
Burada satıcı yeniden sipariş noktası (ReOrder Point, ROP) stok politikasını izlemektedir. Stok seviyesi belirli bir seviyenin ya da diğer bir deyimle yeniden sipariş noktasının (ROP) altına düştüğü anda satıcı kendi tedarikçilerine sipariş vermektedir. Bu politikada bir de ekonomik sipariş miktar (Q*) belirlenmektedir ki, her defasında bu miktar kadar sipariş verilmektedir. Bu stok politikası ile satıcı ne zaman sipariş vermesi gerektiğini tespit edebilir. Bu zamanın belirlenebilmesi için satıcının tedarikçilerine siparişi verdiği andan itibaren ne kadar sürede siparişin kendisine teslim edileceğini (Lead Time, ya da kısaca L ) ve söz konusu ürüne olan talebin erime hızını (d) bilmesi gereklidir:
ROP (adet) = (Birim zamandaki talep) x (Sipariş Teslim Süresi)
Örnek olarak zaman dilimini saat alırsak,
ROP= d (adet/saat) x L(saat) olacaktır.
DRP: Distribution Resource Planning (Dağıtım Kaynakları Planlaması):
Dağıtım Merkezlerinin ihtiyaçlarının belirlenerek merkeze bildirilmesi ve bu ihtiyaçların karşılanabilmesi amacıyla, dağıtım kaynaklarının verimli ve en etkili şekilde kullanılabilmesi için planlamanın ve kontrollerin tam olarak yapılmasıdır.
Dağıtım Kaynakları Planlaması (Distribution Resource Planning) esas itibariyle dağıtım merkezlerinin ürün ihtiyaçlarının belirlenmesi, söz konusu ihtiyaçları karşılamak üzere dağıtım kaynaklarının en etkin ve verimli bir şekilde planlanması ve kontrol edilmesi sistemidir. Çeşitli ölçütlere göre farklı senaryoların denenmesi yolu ile en uygun çözümler elde edilerek yönetici ve kullanıcıların etkin kararlar almasına yardımcı olmaktadır. Dağıtım Kaynakları Planlamasının belli başlı kriterleri; Taşıma araçları, depolama alanı ve hacmi ve Zaman kısıtları olarak belirlenebilir.
ROI: Return on Investment (Yatırımın Geri Dönüşü)
Yatırım Geri Dönüm Oranı, firmanın 3 yıl boyunca elde edeceği faydaların bugünkü değerinden toplamının ilk maliyete bölünmesi ile bulunur. Projeden elde edilecek faydalar, direk faydalar olduğu gibi endirek faydaları da içerir. Artan verimlilik, tasarruf edilen maliyetler, doğru verinin önlediği gereksiz işlemler gibi. Maliyet kalemlerinde ise yazılım, donanım, eğitim, danışmanlık ve projeye ayrılan şirket içi personel yer alır.
ERDEM KORKMAZ
SORU 19. Süper Fresh firmasında lojistik direktörü olarak aylık 7 bin dolar ile iş teklifi aldınız. Kabul eder misiniz?
CEVAP: Gerçekten bu iş teklifi çok cazip. Verilen yetki ve üstlenilen sorumluluk çok önemli ve şirket açısından hayati. Böyle hayati bir sorumluluğun bana verilmesi kişide güçlü bir önemsenme ve değer verilme hissi uyandırmaktadır. Bu his güçlü bir motivasyon etkisi yaratabilir. Bu motivasyon ve inanç ile ücreti de gayet cazip olan bu iş teklifini kabul ederdim.
Lojistik sektörü havacılık sektörü gibi çok kırılgan bir sektördür. Dış etkilere son derece açıktır, küresel karakterli olduğu için dünyanın her hangi bir yerinde oluşabilecek olumsuz gelişmelerden anında etkilenebilen bir sektördür. Şiddetli rekabetin olduğu, güçlü rakiplerinizin bulunduğu bu sektörde dünyadaki gelişmeleri, yenilikleri takip etmek ve şirketinizi bu yeniliklere ayak uydurabilmesini sağlamak son derece hayatidir. Ayrıca sektörde ve küresel piyasalarda meydana gelebilecek krizlerden en az kayıpla veya krizi fırsata çevirme kabiliyetine sahip olmak rakiplerin önüne geçmek ve hayatta kalabilmek açısından son derece önemlidir. Bu nedenle lojistik ağımı kurarken model seçmemi etkileyecek, belirleyecek en önemli faktör şu iki faktördür:
• Seçmiş olduğum modelin sektörde gerçekleşebilecek yeniliklere hızlı ve başarılı bir şekilde uyum sağlayabilmesi
• Gerçekleşebilecek krizlere karşı en az kayıpla çıkabilmek ya da krizi fırsata çevirebilmek hedefimize cevap verebilmesi.
Bu faktörlere en iyi cevap verebilecek modeller 1B Tablosundaki Bulanık, Similasyon, Melez ve BT Tabanlı Modellerdir. Bu modeller daha esnek, yeniliklere daha iyi cevap verebilen, daha dinamik modellerdir. Bu nedenle 1B tablosundaki modelleri tercih ederim.
Bir lojistik yöneticisi olarak şu bilgilere ihtiyaç duyarım:
• Faaliyette bulunacağımız bölgelerin jeopolitik, coğrafi konumları ile ilgili ayrıntılı veriler, araştırmalar.
• Bu bölgeler hangi ulaşım formlarına sahip (karayolu, havayolu,demiryolu,denizyolu)
• Bu ulaşım formlarından en uygun, sağlıklı ve ekonomik olanının seçimi.
• Hangi bilgi sistemlerine ihtiyaç duyulacağı ve nasıl kullanılacağı
• İyi eğitilmiş, kalifiye elemanların nereden, nasıl temin edileceği ve bu personelin sürekli gelişim için eğitimlerinin nasıl sağlanacağı
• Global piyasalarda sektörü doğrudan ya da dolaylı olarak etkileyebilecek tüm gelişmelerin hızlı ve etkin bir şekilde takip edebileceğimiz bir bilgi akış sisteminin nasıl kurulacağı.
ERDEM KORKMAZ
6. Tedarik zincirinin planlanması, planlama ufkuna bağlı olarak üç planlama düzeyine ayrılabilir: stratejik, taktik ve operasyonel. Stratejik düzey göreceli olarak uzun zaman dönemlerini dikkate alır ve yaklaşık ve bütünleştirilmiş veriye ihtiyaç duyar. Operasyonel dönem kısa-dönem kararlarını içerir, sıklıkla bir saat veya günden daha azdır ve işlemsel veri gerektirir. Taktik düzey, zaman ufkuna ve ihtiyaç duyulan verinin miktarı ve kesinliğine göre bu iki sınırın arasına düşer. Bir bütün olarak tedarik zincirinin eniyilemesi, stratejik düzeyde yer alır.stratejik ve operasyonel seviyededir. cünkü havayalo operasyonel planları uzun vadeli ve bazı dönemler(fırsatlar) için kısa vadeli planlar yapılmalıdır.
16.TZY, değişiklikleri baştanbaşa bir işletmenin iç ve dış bağlantılarında yürüten ve ardından fonksiyonlar ve organizasyonlar arası bütünleşmenin ve koordinasyonun sinerjisini yakalayan, müşteri odaklı kolektif vizyon etrafında gelişim gösteren bir kavram olarak ele alınabilir. Burada, bütünleşme, şirket evliliklerini veya diğer organizasyonların mülkiyetinin paylaşımını zorunlu kılmaz. Tüm tedarik zinciri sürecinin başarılı bütünleşmesi, ağırlıklı olarak, tedarik zincirindeki halkalar arasındaki kusursuz ve zamanında bilgi paylaşımına bağlıdır [11]. Söz konusu bu bilgi paylaşımı ancak bilişim teknolojilerinin etkin olarak kullanımı ile mümkün olabilir.
Değişen rekabet ortamında faaliyette bulunan işletmelerin bilişim teknolojileri konusundaki talepleri ve buna bağlı olarak kullanım amaçları ve beklentileri zaman içinde değişim göstermiştir. Günümüzde, bilgisayar ve iletişim teknolojilerinin entegrasyonu sonucu işletmeler arası bağlantıların güçlendirilmesi beklenilmektedir. Bilişim teknolojileri konusunda şirketlerin beklentilerinin (bilgisayar temelli teknolojilerin kullanılması sonucundaki öğrenme sürecine bağlı olarak) nasıl değiştiği konusunda Nolan [47] tarafından geliştirilen “Aşamalar Teorisinden” faydalanılabilir (Şekil 8). Buna göre bilgisayar ve iletişim teknolojilerine olan talep,
1960’tan itibaren 15-20 yıllık dönemler itibariyle ve grafik üzerinde “S” şeklinde bir eğri ile gösterilebilen üç dönemden geçmiştir. Bunlar; “veri işleme”, “mikro” ve hala içinde
bulunduğumuz “ağ” dönemleridir
18.ERP, kısaca bir kurumun tüm süreç ve verilerini tek ve geniş kapsamlı bütünleşik bir yapı altında toplayan ticari bilgisayar yazılımıdır.ERP’ nin MRP ve MRP II ile ilişkisi
ERP kullanan ileri teknoloji (high-tech) imalat endüstrisi için İade Malzeme Yetkilendirme (İMY/RMA: Return Material Authorization) sürecinin analizi ve tasarımını incelemiştir. İMY süreci hem malzemenin fiziksel akışını, hem de malzemeye ilişkin bilginin akışını içermektedir. Fiziksel malzeme akışı; gelen lojistiği (müşteri iadesi), parçayı onarmak ve/veya yenilemek için ihtiyaç duyulan malzemeleri içeren onarma/yenileme çemberini ve giden lojistiği (onarılan parça) kapsar. İMY sürecinin bilgi kısmı ise, müşteri irtibat tarihi, ulaştırma bilgisi, mal alındısı, onarım geçmişi, ıskartaya çıkan parçalar, yedek ürünler gibi verilerden oluşur. Sonuç olarak, ERP yazılımı kullanımının İMY sürecinin etkinliğini artırdığı kaydedilmiştir.
8.Order up to (OUT) yöntemi: Bu yöntem, müşteri - envanter kapasite dengesini sağlamak için kullanılan ve birçok MRP sisteminde standart olan bir sipariş verme yöntemidir. Genellikle aynı tedarikçiden sipariş verilen birden çok ürünün koordine edilmesi için kullanılır. Bu yöntem, müşterilerin stok için alımlarına sebep olabilecek fiyat indirimlerinin seviyesinin ve sıklığının kontrol altında tutmak için kullanılabilir. 5.4.Tedarik Kıtlığından Kaynaklanan Etkilerin Azaltılması Kırbaç etkisine neden olan faktörlerin başında talep bilgisinin zincir boyunca ilerlerken çarpıtılması gelmektedir. Bilginin iletimi esnasında karar vericinin yaptığı hatalar, bilginin geciktirilmesi ve yanlış aktarılması sonucu kırbaç etkisi oluşabilir. Yapılan çalışmalar, çok kademeli bir tedarik zincirinde, müşteri talebi bilgisinin tedarik zinciri boyunca paylaşılmasının etkiyi azaltmakta çok önemli olduğunu göstermektedir. Müşterilerin istedikleri siparişin ne zaman ellerinde olabileceğini bilmesi için stok ve kapasite bilgilerinin paylaşılması gerekmektedir.
19B.BT tabanlı modeller.Tedarik zincirleri her geçen yıl biraz daha büyüyen küresel pazar
ve rekabetin artmasıyla beraber daha da karmaşık bir hale geliyor. Bu nedenle, etkili bir şekilde küresel tedarik zincirlerini yürütebilecek yatırımlar gittikçe daha da belirgin bir ihtiyaç
haline geldi. Şirketlerin yapacakları bu yatırımlar yalın ve tedarik zinciri operasyonlarının tüm anlaşılmazlıklarına cevap
verebilecek nitelikte olmak zorundadır. Bu da farklı tedarik zinciri fonksiyonlarındaki görünürlülüğü geliştirmek ve tedarik
zinciri partnerleri arasındaki işbirliğini sağlamakla mümkün olabilir.ERP paketi seçmek ve uygulamak için bir yatırım modelleme metodolojisi tanıtır. ERP kullanan bir yüksek teknoloji imalat işletmesi için İade Malzeme Yetkilendirme (İMY) sürecini analiz eder.
İmalat için Bilgi Sistemleri Desteğinin uygulaması ve entegrasyonu için karşılaştırmalı bir analiz yapar.
Ürün yapısının ve işletmeler arası ilişkinin geliştirilmesinde yazılım desteğinin etkisini analiz eder.
19. Süper Fresh firmasında lojistik direktörü olarak aylık 7 bin dolar ile iş teklifi aldınız. Kabul eder misiniz?
Bu ücreti ülkemiz düzeyinde kabul etmemek mümkün değil ama her sey sadece ücret değil tabiki kuracağımız tedarik zinciri bizim işimizi kolaylaylaştıracaktır.TZY’de en önemli sorun karmaşıklıktır. Kurulmuş olan yapının devamı niteliğinde olan melez modeller bu zincirin devamı için en önemli modeldir.Melez Modeller : Deterministik, stokastik veya simülasyon tabanlı
modellerden en az ikisinin unsurlarını aynı anda içeren modellerdir. Talep belirsizliğinin etkilerinin,imalatçının toptan satış iyatlarına etkilerinin ayarlayabilmek işimizin seri bir şekilde devam etmesi için önemlidir.Dağıtım ağında ki tesislerin taşınma maliyeti göz önüne
alınarak enazlamak ve en uygun tasarımı elde etmek Sistemin üretim, dağıtım, taşıma ve kapasite artırma sabit maliyetlerini minimize eder.Bu sebeplerden doları tablo 1 b en uygun tedarik zinciri modelidir.