DEĞERLENDİRME KRİTERLERİ:
Soruları zamanında cevaplama (%20)
Kavramların tanımlanması (%40)
Örneklerin özgünlüğü (%40)
http://home.anadolu.edu.tr/~naksu/TZY2.pdf
Yaşar Kepti: 1.Soru, 11.Soru, 16. Soru ve 17. Soru
Selin Yüksel: 2. Soru, 16. Soru ve 17. Soru
Emel Çeşme Başı 3.Soru, 16. Soru ve 17. Soru
Erdem Kormaz 4.Soru, 12.Soru, 16. Soru ve 17. Soru
Berna Gül Birlik 5.Soru 16. Soru ve 17. Soru
Burak Çaylak 6.Soru, 13.Soru,16. Soru ve 17. Soru
Suat Çil 7.Soru , 16. Soru ve 17. Soru
Nurettin Dinler 8.Soru, 14.Soru,16. Soru ve 17. Soru
Elvin Raziyev 9.Soru, 16. Soru ve 17. Soru
Ghayratjon Ibragımov 10.Soru, 15.Soru, 16. Soru ve 17. Soru
- Kobilerde lojistik desteği oransal olarak nasıl bir dağılım göstermektedir?
- Lojistiğin kelime anlamı nedir? Nasıl tanımlanabilir?
- Lojistik neden işletme yönetiminde önem kazanmaktadır?
- Lojistik yönetiminin tarihçesinde toplama bütünleşme aşamasını anlatınız.
- Lojistiğe bağlı olan akış durumu ve dolaşımları açıklayınız.
- Lojistik ve taşımacılık aynı kavramlar mıdır? Kısaca anlatınız.
- İşletmelerde lojistik fonksiyonu organizasyonda hangi seviyede temsil edilmektedir. İki şirketten örnek veriniz.
- Lojistik faaliyetleri nasıl gruplandırılabilir?
- Lojistiğin malzeme yönetimi fonksiyonunun kısaca anlatınız.
- Lojistiğin malzeme ihtiyaç planlaması fonksiyonunu kısaca anlatınız.
- Lojistiğin satın alma (tedarik fonksiyonunu) kısaca açıklayınız. Satın alma metodları hakkında bilgi veriniz.
- Lojistiğin depolama fonksiyonunu açıklaşınız. Depolama hangi faaliyetlerden oluşur.
- Depolamada kodlama sistemi nasıl uygulanabilir?
- Depolama sisteminin işleyişi ve kontrolü ile ilgili kısaca bilgi veriniz.
- Lojistik yönetiminde etkinlik ve verimliliği arttırmak için yapılan çalışmalar nelerdir?
- Fonksiyonun kavramının kendi cümlelerinizle tanımını yapınız. İşletmenin fonksiyonları nelerdir? Lojistik yönetimi bir işletme fonksiyonu olarak kabul edilmelidir görüşüne katılıyor musunuz?
- Gelecekte dünyada yaşam biçimimizin nasıl değişeceğini ön görüyorsunuz. Lojistik bu değişime göre nasıl bir değişim gösterebileceğinin vizyonunu kendi cümlelerinizle oluşturunuz.

Comments (19)
Emel ÇEŞMEBAŞI
3. işletmeler de lojistik büyük bir öneme sahiptir ve lojistiğin önemi giderek artmaktadır. Çünkü işletme masraflarının büyük bölümü malzeme taşıma giderlerini oluşturur, lojistik yönetimini amacı tasıma ve malzeme israfının önüne geçmek, etkin ve
Verimli bir şekilde kullanılmasını sağlamaktır. Lojistik yönetimini yeni bir isletme
Fonksiyonu olarak görerek küresel rekabette yerini almalıdırlar.
Kobilerde en önemli girdilerini oluşturan malzeme ve hizmetlerin uygun
Kalitede, uygun maliyette, uygun miktarda, uygun zamanda ve uygun
Yerde alınması ve bu performansın süreklilik göstermesi lojistik yönetiminin
etkinliğine bağlıdır
16.. Lojistik fonksiyonu ; mamulün üretim öncesi, üretim anı ve üretim sonrası satın alma , depolama, satış, yer değiştirme ile ilgili fiziki akışını ve bilgi akışının tümünü içine alır.lojistik yönetimi bir işletme fonksiyonu olarak kabul edilmelidir çünkü, 3. soruda da cevapladığım gibi KOBi’lerin en önemli girdilerini oluşturan malzeme ve hizmetlerin uygun kalitede, uygun maliyette, uygun miktarda, uygun zamanda ve uygun
Yerde alınması ve bu performansın süreklilik göstermesi lojistik yönetiminin etkinliğine bağlıdır
1. Malzeme Yönetimi (Yönetim Fonksiyonu)
2. Malzeme ihtiyaç Planlaması (Planlama Fonksiyonu)
3. Malzeme Pazar Etüdü (Araştırma Fonksiyonu)
4. Sözleşmeler ve Şartnameler (Yazışma Fonksiyonu)
5. Satın alma (Tedarik Fonksiyonu)
6. Yükleme ve Boşaltma işlemleri
7. Depolama (Koruma Fonksiyonu)
8. Sevkıyat (Tasıma Fonksiyonu)
9. Sipariş isleme ve Stok Kayıtları
10. Ambalajlama, Etiketleme, Paketleme ve istifleme işlemleri
11. Satış Sonrası Teknik Destek Hizmetleri
12. ithalat ve ihracat işlemleri (Gümrükleme vb)
17. şuan ki gelişmeleri göz önünde bulundurursak gelecekte insanın fiziki gücünden çok bilgi gücünün daha yoğun kullanılacağı söyleyebilirim.
Gelişen teknoloji, gelişmiş haberleşme sistemlerinin yaygın bir şekilde kullanımı bilgisayar kullanımındaki artış bilginin önemini ortaya koymaktadır. En basit örnekle eskiden mal yükleme boşaltma işlemi insan gücüne dayanırken şuan gelişmiş makinelerle daha fazla yük daha kısa zamanda ve daha kolay bir şekilde ortaya çıkmaktadır.
Yeni bir parfüm almak isteyen kişi, internet sitesinden seçtiği bir parfümün koku örneğini bilgisayarına bağlı donanımla oluşturabilecek ve bu şekle istediği kokuyu free shop a gitmeden deneme fırsatı bulabilecektir. Bu örnekteki olay için lojistik yönetiminin önemi kat ve kat artacaktır. Ürünün doğru yerde doğru zamanda tüketiciye ulaşması gerekir böyle bir durumda depolamaya daha az ihtiyaç duyulacak ve lojistik devreye girecektir.
3 boyutlu yazıcıların gelişmesi ve gelecekte bu yazıcıların daha da ucuzlayacağını varsayarsak evimizde bozulan bir tesisat parçasını 3 boyutlu yazıcıdan çıkartarak yenisiyle değiştirebileceğiz. Bu örnekte ise lojistiğin fiziksel önemi olmadığı gibi görünse de artık burada lojistik bilgi lojistik yönetimi i haline dönüşmüştür.
Bence gelecekte lojistik yönetiminin önemi gıda sektöründe ortaya çıkacaktır. İklim değişikliklerinin neden olacağı ekvator kuşağındaki tarım üretiminin azalmasına buna karşın kuzey bölgelerinde tarıma elverişli topraklardan yetiştirilen ürünler nedeniyle kuzeyden ekvatora doğru gıda lojistiğinin önemi artacak ve büyük bir pazar payına sahip olacaktır.
Lojistik Vizyonu;
Memnun müşteri ağımızı büyütmek, deniz ve hava ve bilgi taşımacılığına vermiş olduğu önemi arttırarak kıtalar arası yeni filolar kurmak ve bunları geliştirmek olarak tanımlanabilir.
Emel ÇEŞMEBAŞI
10.
Malzeme İhtiyaç Planlaması
Hangi mamul için hangi malzeme gereklidir? Bu malzemeler nasıl değerlendirilecek?
Fireler, fazlalıklar nasıl değerlendirilecek? gibi soruların cevapları malzeme ihtiyaç planlaması içinde bulunması gerekir.
Malzeme programları ve bütçeleri isletmenin genel plan ve programlarından ayrı olarak düşünülemez. Program ve bütçenin hazırlanmasında isletmenin plan ve programında gözetilen üretim hedefleri göz önünde tutulur. Programlar genellikle yıllık hazırlanır, fakat piyasa şartlarındaki değişmelere ayak uydurulur ve bu değişikliklerin ilgili yerlere bildirilmesi gerekir.
Üretimin aksamadan yapılabilmesi için, öncelikle gerekli hammadde ve malzemenin istenilen yer ve zamanda, istenilen miktar ve kalitede hazır bulundurulmasına bağlıdır. Bunun sağlanabilmesi etkin isleyen bir malzeme planlama ve kontrol sisteminin kurulması gerekir. Bu sistemin temel amacı üretim sürecinin işlerliğini korumak, insan gücü ve makine kaynaklarının etkin kullanımını sağlamak, malzemeye ayrılan parasal kaynakları asgari
seviyede tutmak, malzeme azlığı veya fazlalığını önlemek ve müşteri taleplerini aksatmadan karşılamak seklinde özetlenebilir. İyi bir malzeme ihtiyaç planlamasının kapsamı ise: hammadde ve malzemelerin satın alınmasından, yükleme ve boşaltma işlemlerine kadar; malzemenin işletme içindeki akısının düzenlenmesinden ambara girmesine ve parçaların veya tamamlanmış mamullerin satış yerlerine sevkine kadardır. Malzeme İhtiyaç Planlamasının parçaları, ana üretim programı, malzeme listeleri, stok durumu, işlem birimi ve bilgi akış sistemidir.
15.
Lojistik yönetiminde verimlilik ve etkinliği artırılmak için şu çalışmaları yapmalıdırlar:
• Tersine lojistik ile 3.ve 4. parti lojistik çalışmaları yapmalıdırlar.
• E-Lojistik: Bilgisayar yazılımlarından yararlanmalıdırlar.
• Tedarik zinciri analizi, haritalama, optimizasyon teknikleri kullanmalıdırlar
• Depo tasarımı ve yönetiminin bilgisayar ortamında takip edilebilmesi için bilgisayar alt yapısını geliştirmelidirler.
• Top yekun kalite anlayışı ile hakim olmalı ve sıfır hatalı üretim ve lojistik faaliyetleri yapabilmeleri için kalite kontrolüne ve altı sığmaya gereken önemi vermelidirler.
• Tam zamanında üretim anlayışı, sıfır hatalı üretim ve tasıma işlemlerine
ulaşmak için lojistikte katma değeri olmayan işlemleri ortadan kaldırmalılar.
• Bütün lojistik faaliyetleri bilgisayar ortamından takip edilmesiyle meydana gelen arıza ve değişikliklere çok hızlı cevap verebilme şansları olur.
• Satın alınan ve mevcut olan malzemenin tam ihtiyaç anında alınması ve harekete geçirilmesi için tam zamanında dağıtım sistemi kurulmalıdır.
• Lojistik yönetiminde sayısal yöntemlerden yararlanmaları gerekir.
Ghayratjon IBRAGIMOV
16.
Fonksiyon bir elemanı diğer elemanla eşleyendir, veya birimleri birbiriyle işleyen işlevdir.
İşletmenin İşlevleri;
Temel işlevler:
-üretim
-finans
-pazarlama
-yönetim
-personel (insan kaynakları)
Yan İşlevleri:
-Muhasebe
-Halkla ilişkiler
-AR-GE
Lojistiğin bir işletmenin temel işlevi olmasını desteklemiyorum, belki yardımcı işlev olabilir. Bunun nedeni lojistik pazarlama ve üretim arasındaki bağlantıyı sağlayan yardımcı işlevdir. Lojistiğin işlevi hem üretim ile ilgili hem pazarlama ile ilgilidir. Eğer lojistiği işletmenin işlevine kabul edersek burada üretim ve pazarlama işlevinin yapmış olduğu işler azalmış olur; pazarlama sonra ne ile uğraşacak sadece reklam faaliyetlerini mi yürütecek sorusuyla karşılaşabilir. Bunun için lojistiğin işletmenin işlevlerine dahil edilmesi kabul etmiyorum, ama lojistik pazarlama ve üretime yardımcı işlev olması görüşündeyim.
17.
Gelecekte kentleşme her zaman olduğu gibi aratacaktır. Kentleşmenin fazla olmasıyla şehirlerin sanayi ve tarım alanların değişeceğini ön görüyorum. Gittikçe hizmet sektörü büyüyecek ve bu artan hizmet sektörün ürün ihtiyacı da fazla olur. Artan rekabet işletmeleri daha ucuz ve kaliteli üretim yapan yerlere sürükleyecek. Diğer işletmelere zaman ve yer faydası sağlayan taşımacılık sektörü de çok büyüyecek. Bu durumların karşısında lojistik merkezde yer alacaktır; tüm sektörün çekirdeğinde yer alacağını düşünüyorum. Dünyanın küreselleşmesinden dolayı bir yerdeki ürünü talep olan başka yerlere taşımak zorunda kalacağız ve şimdi de aynısı yapılıyor. Afrika ve Asya kıtası dünyanın yeni ve en çok tüketilen pazarları olacaktır. Türkiye lojistik şirketleri örnek gösterirsek; artan tedarik zinciri talebini karşılayabilmek için, yeteri kaynak bulabilmek için, İMKB’ye başvurarak daha maliyetsiz kaynak bulamaya çalışmaktadırlar. 2009’da İMKB’de bir tane lojistik firması faaliyet gösterirken 2010’da iki lojistik firması ve bu sene daha yeni 2 tane lojistik firması girmeye hazırlanmaktadır. Lojistik gelecekte en hızlı artan sektör olacak ve artık istediğiniz meyve, ürün, malzemeyi istediğiniz zaman dünyanın neresinde olun tedarik edebilirsiniz.
Ghayratjon IBRAGIMOV
2. Lojistiğin kelime anlamı Latince den kökü gelen logic (mantık) ve statics (istatistik) kelimelerinin birleşimiyle mantıklı hesap işleri anlamına gelmektedir.
Tanımı ise ; birden fazla taşıma ve hizmet zeminin yönetilmesi yani üretim sürecinde kullanılan hammadde, yarı mamul, mamullerin (ve bunlarla ilgili bilgi akışlarının) tedariki, sevkiyat ve depolama süreçlerinin hem işletme içerisinde hem de dağıtım kanalı boyunca stratejik yönetimin gerçekleştirilmesi ve maliyet etkin sipariş karşılama yöntemleri ile mevcut ve gelecekteki kar maksimizasyonunun sağlanması olarak değerlendirilmektedir.
16.İşletmeler amaçlarına ulaşabilmek ve varlıklarını sürdürebilmek için birçok faaliyetlerde veya eylemlerde bulunurlar.Çok sayıda ve değişik nitelikteki işletme faaliyetlerinin tümünü tek tek incelemek çok zor hatta olanaksızdır.İşletmelerin yerine getirdikleri çok sayıda faaliyetleri ayrı ayrı incelemek yerine benzerliklerine göre gruplandırarak ele almak daha kolay olacaktır.Bu gruplama bize fonksiyonları verir ve bunlar yerine getirdikleri ana faaliyet ve destekleyici faaliyetlere bağlı olarak gruplandırılabilinir.
İşletmenin temel fonksiyonları;
1-Yönetim
2-Üretim
3-Pazarlama
4-Finansman ve finans
Destekleyici fonksiyonları ise;
1-Personel
2-Muhasebe
3-Araştırma-Geliştirme
4-Halkla İlişkiler
Lojistik yönetimi işletme fonksiyonu olarak kabul edilmelidir görüşüne katılıyorum ancak işletmenin temel çıktısı burada göz önüne alınmalıdır, hizmet üreten bir işletmede ihtiyaç duyulan tedarik zinciri gereksinimi ile mal,ürün üreten bir işletmenin gereksinimi farklıdır.Hizmet işletmesinde temel fonksiyon olarak gruplayacağımız lojistik bize hem para hem zaman kaybına neden olur belki burada lojistiği destekleyici fonksiyon olarak değerlendirmeliyiz.Diğer bir yandan amacı ürün üretmek olan bir işletmede ise hele de büyük bir işletme ise lojistik yönetimi bize kar ve piyasada üstünlük sağlayacaktır, en önemlisi stratejik kararlar alınmasında kritik rol oynacaktır.
Selin YÜKSEL
17. Gelecekte yaşam biçimimiz herkesin de tahmin edebileceği gibi teknolojiye bağımlı bi hale gelecek.Bilgisayarlara daha bağlı, iletişim ve beşeri ilişkiler bakımından zayıf bireyler olacağımızı düşünüyorum. Tabii bilgisayara bağlı, insandan kopuk olmak bazı sektörlerde olacağı gibi lojistikde de tam tersine işleyecek ve fayda sağlayacak çünkü işletmelerde yapılan masrafların büyük bir bölümünü malzeme taşıma giderleri oluşturmaktadır, yükselen maliyetleri düşürmek ve işletmelerin pazardaki yerlerini koruyup geliştirmek ,maliyetleri ve verimliliği kontrol etmek lojistik yönetimiyle mümkündür ve lojistiğin gelişimi işletmenin gelişimiyle eş değerdir.Tüm bu nedenlerle lojistiğin gelişen bilgisayar teknolojileri ile desteklenmesi, geliştirilmesi bu teknolojiyi kullanan işletmeyi öne taşıyacaktır. Örneğin lojistiğin bilgisayar ortamında geliştirilip istediğimiz bir parçanın hangi ülkede ne kadar olduğunu , ne kadar maliyetle bize ulaşacağının, hangi taşıma yolunun uygun olduğu, hangi aracın kullanılmasını daha uygun, hata paylarının marjinal faydayla hesaplanması, bir bakıma simülatör görevi görmesi bize maliyetleri düşürmek, stratejik kararlar almada yardımcı olacaktır.Zaten değişen, gelişen ekonomilerdeki işletmeler var olabilmek için lojistiği temel fonksiyonları haline getirmiş olacaklardır.
17. Gelecekte yaşam biçimimiz herkesin de tahmin edebileceği gibi teknolojiye bağımlı bi hale gelecek.Bilgisayarlara daha bağlı, iletişim ve beşeri ilişkiler bakımından zayıf bireyler olacağımızı düşünüyorum. Tabii bilgisayara bağlı, insandan kopuk olmak bazı sektörlerde olacağı gibi lojistikde de tam tersine işleyecek ve fayda sağlayacak çünkü işletmelerde yapılan masrafların büyük bir bölümünü malzeme taşıma giderleri oluşturmaktadır, yükselen maliyetleri düşürmek ve işletmelerin pazardaki yerlerini koruyup geliştirmek ,maliyetleri ve verimliliği kontrol etmek lojistik yönetimiyle mümkündür ve lojistiğin gelişimi işletmenin gelişimiyle eş değerdir.Tüm bu nedenlerle lojistiğin gelişen bilgisayar teknolojileri ile desteklenmesi, geliştirilmesi bu teknolojiyi kullanan işletmeyi öne taşıyacaktır. Örneğin lojistiğin bilgisayar ortamında geliştirilip istediğimiz bir parçanın hangi ülkede ne kadar olduğunu , ne kadar maliyetle bize ulaşacağının, hangi taşıma yolunun uygun olduğu, hangi aracın kullanılmasını daha uygun, hata paylarının marjinal faydayla hesaplanması, bir bakıma simülatör görevi görmesi bize maliyetleri düşürmek, stratejik kararlar almada yardımcı olacaktır.Zaten değişen, gelişen ekonomilerdeki işletmeler var olabilmek için lojistiği temel fonksiyonları haline getirmiş olacaklardır.
Selin YÜKSEL
5-Lojıstiğe bağlı olan akış durumunu ve dolaşımını şu şekilde açıklayabiliriz; tedarikçilerden satın alınan malzeme fabrikalara getirilir.Fabrika içinde bu mallar çeşitli üretim süreçleri ile alakalı destinasyonlara taşınır.Fabrikalarda hazır olan mallar,ürünler,malzemeler vs.. merkezi,bölgesel depolara veya platformlara direk taşınır.Ayrıca merkezi, bölgesel depolar ve platformlardan da direk müşterilere taşıma gerçekleşir.fakat teslim olayı sadece malların fabrikadan gönderildiği merkezi ve bölgesel depolar ve platformlar arasında gerçekleşir.merkezi depolar bölgesel depolara ve platformlara,bölgeseller de platformlara mal teslimi yapabilir.
16- Fonksiyon’un kelime anlamı ; İslev, görevdir.Belirli özelliklere sahip ve bu özelliklerin değişebileceğine bağlı olarak değişen özellikler bütünüdür.
Başta genel olarak “yönetim” olmak üzere, işletmelerin daha bir çok fonksiyonları vardır. Mal üreten işletmeler için aşağıda ki fonksiyonlar geçerlidir. Ancak şunu da belirtmek gerekir ki aşağıdaki fonksiyonlardan bazıları belirli türdeki işletmeler için bazıları ise, tüm işletmeler için geçerlidir.
Günümüzde her biri işletmeciliğin ayrı bir uzmanlık dalı haline gelmiş bulunan işletmenin temel fonksiyonları 6 gruba ayrılabilir.
1-Yönetim
2-Üretim
3-Pazarlama
4-Finansman ve finans
5-Personel
6-Muhasebe
Bunlara ilaveten, “Araştırma ve Geliştirme (ar-ge), “Halkla İlişkiler” fonksiyonları da vardır. Ayrıca, bazı yazarlar karar alma (veya karar verme) yıda ayrı bir fonksiyon olarak kabul ederlerse de daha yaygın bir görüşe göre, zaten “yönetim” tümüyle bir karar alma işlemidir.
Genel olarak, bir işletme üretim faktörlerini tedarik eder; bunlarla üretimi gerçekleştirir ve üretilen malları, onları ihtiyacı olan kimselere arz eder. (Sürüm) bir bakıma bu faaliyet grupları sırasıyla “tedarik”, “üretim” ve “pazarlama” adlarıyla işletmenin temel fonksiyonları olarak düşünülebilir. Bahsidelen tüm eylemlerin gerçekleşmesi lojıstik yönetimiyle bağlantılıdır.Yani temel olan tedarik zinciridir.
Bu yüzden lojistik yönetimi bir işletme fonksiyonudur görüşüne tamamen katılıyorum.
Berna Gül BİRLİK
1-Kobilerde taşıma maliyetleri %50-65 arasında toplam maliyetin yarısından fazlasını oluşturmaktadır. Bunlara stok maliyeti, stok değerleme ve depolama maliyetleri , iletişim ve bilgi maliyetleri gibi %50-45 oranında destek maliyetler eklenince toplamda bu maliyetler büyük bir orana sahiptir.
11-Satın alma; üretim sisteminin ihtiyacı olan ihtiyacı olan mal ve hizmetlerin en uygun fiyat ve kalite ile güvenilir kaynaklardan temin edilmesidir.
Satın alma metodları;
• Doğrudan satın alma
• Görüşmeli satın alma
• Sınırlı teklif satın alma
• Açık teklif satın alma
16-Fonksiyon; birbiri ile ilişkili değişken girdilerden oluşan ve sonuçta bir çıktı ortaya çıkaran sistemdir.
Genel anlamda işletmede gerçekleştirilecek farklı nitelikteki fonksiyonlar
• Üretim
• Pazarlama
• Finansman
• İnsan kaynakları
• Muhasebe
• Ar – ge
• Halkla ilişkiler
• Yönetim
• Tedarik
17- Küreselleşen dünya sınırsız insan istek ve ihtiyaçlarıyla meşguldür. İnsanların gün geçtikçe istek ve ihtiyaçları artmakta aslında insanların ihtiyacı olduğu şeye farkındalık uyandırılmaktadır. Türkiye de yaşayan bir insan Antalya da yetişen muz dan tatmin olmamakta küreselleşen ve bu bağlamda tedarik zincirine verilen önemin arttığı 21.yüzyılda insan ekvatorda yetişen muz u istemektedir. Ayrıca istek ve arzu sadece muzun gelmesi değil, muzun en kısa zamanda en ucuz maliyetli, zamanında ve ihtiyaç olunan yerde olmasını istemektedir. Bu noktada lojistik yönetimi ve tedarik zinciri yönetimi ön plana çıkmaktadır. Lojistik yönetimi bağlamında tedarik zinciri 21. yüzyılda bölgesel bir rekabet anlayışından çıkıp küresel rekabet ortamına girmeye çalışan ve girmese artık bir zorunluluk olan şirketler için vazgeçilmez bir fonksiyondur. Lojistik artık bir ürünün bir noktadan diğer bir noktaya götürülmesi gibi dar kalıp içerisine sokulan bir kavram olmaktan çıkmıştır. Lojistik yönetimi şu sıralarda tedarik zinciri yönetimi olarak birçok fonksiyonun bir araya getirilmesiyle ortaya çıkan bir sistem olarak karşımıza çıkmaktadır. Daha önce bahsettiğim gibi günümüzde sınırsız istek ve arzuların tedarikçilerce farkındalığının oluşturulduğu bir süreç yaşamaktayız. Bu süreç içerisindeki istek ve ihtiyaçlar duğrultusunda gereksinim duyulan tedarikçiler daha fazla fonksiyonu bir araya getirecekler ve kendi sistemlerini bu bağlamda geliştirip daha değişik ürün veya hizmetlerde farkındalık oluşturacaklar ve bunları sistemlerinde oluşturdukları kanallarla gerçekleştireceklerdir.
Yaşar KEPTİ
13138251756
17-Lojistik,müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamak üzere her türlü ürünün, servis hizmetinin ve bilgi akışının, başlangıç noktasından (kaynağından) tüketildiği son noktaya (nihai tüketiciye) kadar olan tedarik zinciri içindeki hareketinin etkili ve verimli bir şekilde planlanması, uygulanması, taşınması, depolanması ve kontrol altında tutulmasıdır.
Peki lojistik olmasaydı ne olurdu?hayatımız mutlaka bir noktada tıkanırdı…..
Şuanda önümüze baktığımızda ve düşündüğümüzde gözümüzle gördüğümüz her şey bir yerden bir yere mutlaka taşınmıştır. Bu taşıma işlemlerinin bütününe lojistik diyebiliriz.
En basiti hepimizin kullandığı bilgisayarlar üretim yerlerinden depolara oradan bölgesel depolara oradan platformlara oradan raflara, evlere, masalarımızın üstüne bir şekilde taşınmaktadır. Taşıma işlemi insan, makine, diğer araç ve gereçler, farklı taşıtlar ile yapılmaktadır.
Fakat ileriki dönemlerde diğer sektörlerde olduğu gibi lojistik sektörü de insan gücünü daha az kullanacaktır. Çünkü teknoloji ilerledikçe makineleşme artacak ve şu anki insan ihtiyacı %70 oranla azalacaktır.
Lojistiğin gelişme hızının bugünkü gibi değişmeden sürekli aynı kaldığını ve arttığını düşünürsek gelecekte Japonya dan Türkiye ye suşi ısmarlayıp 1 günde gelmesini bekleyebiliriz ve suşiyi afiyetle yiyebiliriz.
Günümüzden bir örnek vermek gerekirse,işletmeler artık hizmetlerini farklı boyutlara taşımak istemekte ve yenilik çalışmalarına gitmektedir.Lojistiği de yapbozlarının bir parçası haline dönüştürmektedirler.Önceden mahalle dükkanından sepet sallayarak aldığımız ürünleri (ki hala geçeri de var bu durumun) şu anda sektörde lider firma olan Migrosun sanal ortamından sipariş verilerek yarım saat için de eve getirilmektedir.
Gelecekte zaten hayatımızın heryerinde karşılaştığımız lojistik alyuvarlara benzeyerek olmasa olmaz bir sektör halini alacaktır. Kan dolaşımı tüm organizmanın yükünü çekecek enerji ihtiyacını temin edecek özelliklere sahiptir. Hele hele kanın içindeki alyuvarlar her hücreye yük taşıyan nakliye araçları gibidir. Onları yok farz edin; bu, hayatın sonudur. Onların görevlerini iyi yapamadığını düşünün, tüm bünye hastadır.
İşte lojistik firmaları da alyuvarlar gibidir. Alyuvarlar vücuttaki üretim merkezlerinden aldıklarını hem diğer üretim merkezlerine, hem de iş görecek hücre gruplarına götürürler. Bu faaliyet hiçbir hata ve gecikmeyi kabul etmez.
Aslında bu vermiş olduğum örnek lojistiğin hayatımızdaki yerini ve önemini ortaya koymaktadır.
Berna Gül BİRLİK
16. Fonksiyon; bir organın, parçaları birbirine bağımlı bir bütün içinde oynadığı kendisine özgü ve belirleyici, karakteristik roldür.
İşletmenin fonksiyonları:
1.Üretim
2.Pazarlama
3.Finansman
4.Personel
5.Yönetim
Yan İşlevler:
1.Muhasebe
2.Ar-Ge
3.Halkla İlişkiler
İşletmelerde pazarlama fonksiyonu başlığı altında olabileceğini düşünüyorum. Çünkü pazarlamanın amacı üretilen mal veya hizmetin tüketiciye sunulma aşamalarını kapsamaktadır. Lojistik de bir ulaştırma stratejisi olduğuna göre pazarlama adı altında bulunabilir. Aslında işletmelerin büyüklüğünü de düşünerek farklı bir yorumda da bulunabiliriz. İşletmeler büyüdükçe üretilen malın tedariki konusunda daha profesyonel anlayışlar düşünerek alt ve destekleyici bölümler oluşturabilirler. Bu da lojistiğin alt bir bölümde incelenmesini konu alabilir.
17. Bilgi toplumundaki gelişmeler ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasal alanda yeni bir yaşam biçimi getirmektedir. Bu, yeni davranış biçimleri oluşturarak toplumu standartlaşma ve merkezileşmenin ötesine taşımaktadır. Bu yeni uygarlık, farklı bir dünya görüşünü de beraberinde getirmekte; zamanı, mekânı, mantık ve nedenselliği ele almakta ve kendine özgü biçimler geliştirmektedir. Bilgi toplumunda maddi malların üretimi yerine bilginin üretimi ön plana çıkmaktadır. Sermaye birikimi yerine bilgi üretimi ve bilgi birikimi önem kazanmaktadır. İşbölümünün geliştiği, üretim ve tüketimin birbirinden ayrıldığı meta ekonomisinin yerini, gelecekteki amaçların gerçekleştirilmesi için bilgiyi birlikte üretme ve kullanımda paylaşıma dayanan sinerjik ekonomi almaktadır. Ekonomik yapı, sanayi toplumunun mübadele ekonomisinden, bilgi toplumunun sinerjik ekonomisine dönüşüm sürecine girmiştir. Böylece, ulusal pazar ekonomisinden, temel ekonomik faaliyeti üreticileri ve tüketicileri daha çok birleştiren bilgi hizmetlerinin üretilmesi şeklini alan bütünleşmiş küresel ekonomiye doğru bir geçiş sürecine girmiştir. Lojistik bölümü bu değişime ayak uydurmaya çalışıyor ve güvenli taşımacılık sloganının yanına güvenli ve hızlı taşımacılık sloganını koyarak yeni amacının bu olduğunu belirtiyor. Hızla gelişen teknolojiyi göz önüne alırsak gelecekte lojistik firmaları tedarik edilecek malları daha hızlı kargo uçaklarını kullanarak zamanı verimli kullanacak ve pazarını büyük çapta geliştirecektir.
7. Bir isletmenin lojistik sistemi satın alma, imalat ve dağıtım faaliyetleriyle
doğrudan bağlantılıdır. Lojistik yönetimi isletmenin diğer departmanları
ile özellikle üretim ve pazarlama ile sürekli işbirliği içinde olması gerekir. Büyük isletmeler lojistiğin önemi çabuk kavradıkları için lojistik fonksiyonunu
genel müdür yardımcısı seviyesinde yürütmektedir. KOBI’ lerde lojistik,
yükleme, boşaltma, depolama, istifleme, paketleme, tasnif, etiketleme,
satış veya pazarlama, sipariş planlaması, dağıtım, tedarik ve fabrika içi tasıma
ve benzeri hizmetlerin tamamıdır. Örneğin; Arçelik bünyesindeki Tüketici Hizmetleri ve Lojistik Direktörlüğü, ürün veya hizmet satısı yapıldıktan sonra firmanın yurtiçi ve yurtdışı sevkiyatlarını ve satış sonrası destek hizmetlerini yönetiyor. Türkiye’nin tüm alanını kapsayacak şekilde konumlanmış 13 tane bölge yöneticiliğine sahip olan direktörlük, bunların dışında birçok ülkede distribütörler aracılığıyla yönettiği servis ağlarına sahip.
8-Lojistik yönetiminin faaliyetlerini şöyle gruplandırabiliriz:
1.Malzeme Yönetimi (Yönetim Fonksiyonu)
2.Malzeme İhtiyaç Planlaması (Planlama Fonksiyonu)
3.Malzeme Pazar Etüdü (Araştırma Fonksiyonu)
4.Sözleşmeler ve Şartnameler (Yazışma Fonksiyonu)
5.Satın alma (Tedarik Fonksiyonu)
6.Yükleme ve Boşaltma İşlemleri
7.Depolama (Koruma Fonksiyonu)
8.Sevkıyat (Taşıma Fonksiyonu)
9.Sipariş İşleme ve Stok Kayıtları
10.Ambalajlama, Etiketleme, Paketleme ve İstifleme İşlemleri
11.Satış Sonrası Teknik Destek Hizmetleri
12.İthalat ve İhracat İşlemleri (Gümrükleme vb)
14-Depolama, diğer bir ifade ile satın alınan hammadde malzeme ve parçaların uygun şartlarda saklanması ve korunması, lojistik yönetiminin önemli bir fonksiyonudur.Depo, üretim faaliyetleri için tedarik edilen malzemelerin ihtiyaç anın- da tekrar kullanılmak üzere muhafaza edildiği ve uygun şartlarda bekletil- diği açık veya kapalı alanlardır.Depolarda malzemenin en iyi şekilde korunması için gerekli tedbirlerin alınması gerekir. Depoya gelen mallar ayrıca kalite kontrol işlemine tabi tutulur ve istenen özellikteki malzemeler kabul edilir. Kabul edilen malze- meler ambar giriş defterine ve özel stok kartlarına yazılır. Depodan malze- me çıkışı ise mutlaka malzeme istek belgelerine dayalı olarak yapılmalıdır.Depolarda taşıma uzaklıkların kısa tutulması, taşıma araçlarının rahat hareket edebilmesi, rutubete, yangına ve bozulma ihtimallerine karşı tedbir- lerin alınmasına ve malzemenin kolaylıkla bulunmasını sağlamak üzere sistematik olarak düzenlenmesi ve yerleştirilmesine dikkat edilmelidir.
: Depolama Sisteminin İşleyişi ve Kontrolü
Alınan İŞ EMRİ ile İMALAT BÖLÜMÜ,STOK DAĞITIM FORMUNA bilgileri iletir burada ÜPK; STOK REZERVASYONU ve STOK EMRİ ile bilginin işleyişini devam ettirip AMBARA kadar iletilmesini sağlar.TEDARİK BÖLÜMÜ ise MALZEME KABULÜ ile AMBAR arasındaki kontrolü sağlar.
16- Lojistik fonksiyon; hammadde yada üretilecek olan ürünün, zaman ve yer faydası gözönünde bulundurularak depolanması,taşınması,satışının yapılması ve aralarındaki bilgi alışverişinin düzenlenmesi gibi lojistik hizmetlerin yerine getirilmesidir.
İŞLETMENİN FONKSİYONLARI;
Günümüzde her biri işletmeciliğin ayrı bir uzmanlık dalı haline gelmiş bulunan işletmenin temel fonksiyonları 6 gruba ayrılabilir.
1-Yönetim
2-Üretim
3-Pazarlama
4-Finansman ve finans
5-Personel
6-Muhasebe
Bunlara ilaveten, Araştırma ve Geliştirme (ar-ge), Halkla İlişkiler fonksiyonları da vardır.
*LOJİSTİK YÖNETİMİ BİR İŞLETME FONKSİYONU OLARAK KABUL EDİLMELİDİR; çünkü lojistik işletmelerin tedarik zincirlerinin bir parçası olarak kabul edilir(PAZARLAMA).Lojistik hammadde, yarı mamul, mamul ve ilgili bilgilerin üretim noktasının başından tüketim noktasına kadar, müşteri gereksinimlerini karşılamak amacıyla, etkin ve düşük maliyetli bir şekilde akış ve depolanması süreçlerinin planlanması, uygulanması ve kontrol edilmesidir.Tıpkı işletmenin fonksiyonlarından olan pazarlamanın tanımı ile eşdeğer.Yani lojistik yönetimi müşteri gereksinimlerini karşılamaya yönelik bir süreçtir.İşletmelerin de hedefi müşteri gereksinimlerini gidermek olduğundan lojistik yönetimi işletmenin TAMAMLAYICI olmasada DESTEKLEYİCİ bir fonksiyonu olmalısır.
17- Teknolojinin sürekli gelişmesi,kentleşme oranının artması,toplumlararası iletişim gelişmesi ve en önemlisi insan aklının merkeziyetçilikten uzaklaşıp rasyonel şekilde kullanılması gelecekte bir çok şeyi değiştirecektir.Bunlara bağlı olarak bizim de yaşam biçimimiz değişecek belki gün gelecek gazetelere,otomobillere ihtiyaç duyulmayacak ve insanlar oturdukları yerden istediklerini yapabilcek duruma gelecekler.Teknoliji devriminin ilk günlerini yaşadığımız dünyada, gelecekte atom ve moleküller uygun şekilde birleştirilerek istenilen her türlü ürün üretilebilecek.Gelecekte NANOTEKNOLOJi dünyaya yön verecek ve bir çok değişmelere sebep olacak.Bunlara paralel olarakta gelecekte bence atrık küçük işletmeler kalmayacak yada birleşerek tek bir işletme haline gelecekler.Buna bağlı olarak rekabetin yüksek seviyede olması işletmelerin hedeflerini değiştirmesine neden olacak.Planlanan hedeflere ulaşabilmek,ekonomik ve politik istikrar ve işletmelerin çalışma prensibleri LOJİSTİK FİRMALARI önemli hale getirecek.Lojistik sektörünün gelişimi bu gelişmelere kayıtsız kalmayacak coğrafi fiziksel ve altyapıya önem vererek gelişimini devam ettirecek.Yine lojistik sektörü bilişim ve iletişime yönelik stratejiler belirleyerek kendi Vizyonun altyapısını oluşturacak.Oluşturulan bu altyapıyı kullanabilecek eğitimli personele ihtiyaç duyacak lojistik ve buna göre stratejiler belirleyecek.Geleceğin dünyasında artık tek bir pazarın olamaycağı öngörülerek serbestleşme stratejileri belirlenecek ve uygun görülen heryere lojistik tesisler inşa edilecek.
17- Teknolijini sürekli gelişmekte olması,kentleşme oranının artması,toplumlararası iletişimin gelişmesi ve en önemlisi insan aklının merkeziyetçilikten uzaklaşıp rasyonel hale gelmesi geleckte bir çok şeyin değişceğinin göstergeleridir.Buna bağlı olarak bizim yaşam biçimimizde önemli değişmeler olacak ve gün gelecek gazateleri,dergileri otomobilleri kullanmıyacağız.Teknoloji devriminin ilk günlerini yaşadığımız dünyada artık atom ve moleküller uygun şekilde birleştirilerek istenilen her tür ürün elde ediliyor yani NANOTEKNOLOJİ.Gelecekte dünyaya yön verecek olan sistem bence budur.Bu gelişmeleri biraz da işletmeler açısından düşünecek olursak,gelecekte küçük işletmelerin yok olacağını ya da birleşerek tek bir işletme haline dönüşeceğini düşünüyorum.Gelişmelere paralel olarak artan rekabet büyük işletmelerin hedeflerinde önemli değişmelere sebep olacak ve bununla birlikte LOJİSTİK FİRMALAR önem kazanacak.Lojistik kavramının önemi artacak,lojistik pazarında bu gelişmelere ayak uydurması beklenecek.Örneğin lojistik bilişim ve iletişime yönelik stratejiler belirleyecek ve buna göre altyapısını ve vizyonunu oluşturacak.Bu altyapının kullanılması için eğitilmiş personele ihtiyaç duyulacak ve gelecekte lojistik eğitime dayalı stratejiler belirleyecek.Yine gelişime paralel olarak gelecekte tek bir pazar noktası olmayacağını düşünüp serbestleşme etkisi ile farklı coğrafi bölgelere ve noktalara Lojistik tesisler inşa edilecektir.
6- Aynı kavramlar değildir,Lojistik hammadde ve ürünün fiziki akışını ve bunlarla ilgili bilgi akışının bütününü içine alır. Yani taşıma, satın alma, depolama, sa- tış, ithalat-ihracat, enformatik, iş hazırlama, yer değiştirme ve düzenlenmesi ile ilgili bütün hareketleri kapsar.Taşımacılık lojistik fonsiyonunun bir parçasıdır.
13- İstenilen bir malzemenin depoda derhal bulunup ihtiyaç yerine kolay- lıkla taşınabilmesi ve tanınabilmesi için depoda, kodlama sistemi olması gerekir. Bu da çeşitli kriterlere göre yapılır. Bunlar:
a)Küçük hacimli parçalar için geliştirilmiş uluslararası kod numara- ları veya işletme özel kod numaraları kullanılabilir.
b)Depo hacmi dört kısma bölünür. Malzemeler konuldukları kısmın kod numaraları ile tanıtılırlar. Kayıt işlemlerini artırır fakat depo- dan azami istifadeyi sağlar.
c)Depo hacmi düzgün değilse koordinat sistemi yerine sıra numarası ile kodlanır. Fakat depoda çalışanın depoyu iyi tanıması gerekir.
d)Kullanma sıklığına göre depo kısımlara ayrılır. Sık kullanılan mal- zemeler deponun girişine, kolay alınabilecek yerlere konulur.
Depolarda taşıma uzaklıkların kısa tutulması, taşıma araçlarının rahat hareket edebilmesi, rutubete, yangına ve bozulma ihtimallerine karşı tedbir- lerin alınmasına ve malzemenin kolaylıkla bulunmasını sağlamak üzere sistematik olarak düzenlenmesi ve yerleştirilmesine dikkat edilmelidir.
16-Lojistik girdilerin(tesis ve donanımlar,insan ve bilgi kaynakları,finansal kaynaklar) planlanması,kontrolu ve uygulanması ile birlikte çıktılara dönüşmesidir.İşletmenin fonksiyonları:
1.Üretim 2.Pazarlama 3.Finansman 4.Personel
5.Yönetim Karar ,AR-GE ve Halkla ilişkilerdir.Dağıtımla yakın ilişkisi olan Lojitik işletme fonksiyonu olarak düşünmek gerekir.